GEDANIA, kolejowy prom portowy (1926)

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Prom „Gedanja” w służbie Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej PKP w Gdańsku
Prom kolejowy „Gedanja”

„GEDANIA” (ex „Gedanja”, ex „Danzig”), kolejowy prom portowy (czołowy: po jednej śrubie na dziobie i rufie), parowiec, zbudowany w 1926 roku w The International Shipbuilding & Engineering Co. Ltd. (Danziger Werft, Stocznia Królewska) na zamówienie rządu polskiego dla Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej PKP w Gdańsku; 291 BRT, 74 NRT, 200 DWT; długość 51,7 m, szerokość 8 m, zanurzenie 2 m; 220 KM; 6 ludzi. Zabierał 4 wagony. Pod nazwą „Gedanja” kursował między Portem Cesarskim ( Przeróbka) a wyspą Ostrów ( Kanał Kaszubski). W 1939 roku przejęty przez Niemców, pływał dawną trasą pod nazwą „Danzig”, w 1945 zatopiony. Podniesiony, w roku 1949 wyremontowany w Stoczni Gdańskiej, przekazany Polskim Kolejom Państwowym, pełnił służbę w tym samym miejscu jako „Gedania” do zamknięcia przeprawy. RED

Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii