KANAŁ NA STĘPCE

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Most Kamieniarski zamykający Kanał na Stępce od strony południowo zachodniej, Aegidius Dickmann, 1617
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/b/b7/1_Kanał_na_Stępce.jpg
Kanał Na Stępce od strony wschodniej, widok na warsztaty szkutnicze około 1840, rycyna według Friedricha Eduarda Meyerheima
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/8/8d/2_Kanał_na_Stępce.jpg
Kanał Na Stępce od strony wschodniej, widok na warsztaty szkutnicze, 1860
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/e/ed/4_Kanał_na_Stępce.JPG
Kanał na Stępce, widok od strony zachodniej, z Mostu Kamieniarskiego, z lewej Ołowianka, z prawej zabudowa ul. Na Stępce, 2020
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/1/1a/Kanał_na_Stępce,_2022.JPG
Kanał na Stępce od strony północno–wschodniej, 2022

KANAŁ NA STĘPCE (Kielgraben), długości około 600 m, przekopany w 1576 po południowej stronie Ołowianki, tworząc z niej wyspę, połączoną przerzuconym nad nim w południowo zachodniej części Mostem Kamieniarskim. Początkowo zwany Kanałem Ciesielskim (1595 Zimmermacher Graben). Nazwa Kielgraben (Kanał Stępkarski) pochodzi od warsztatów szkutniczych, działających nad nim od końca XVI wieku do 1869, do chwili przystąpienia do budowy przepompowni na Ołowiance (Kępie).

Wzdłuż kanału po stronie północnej biegnie ul. Ołowianka, zakończona po stronie wschodniej przecinającym kanał mostem kolejowym, po stronie wschodniej ul. Na Stępce, ujście do Starej Motławy znajduje się na wysokości południowego początku ul. Sienna Grobla. W XIX wieku nad Kanałem powstała alejka spacerowa, zwana Ścieżką Filozofów. W 2016 planowano przedłużenie także na cały Kanał na Stępce gdańskiej mariny i utworzenie nowych 44 miejsc dla małych jachtów, motorówek i skuterów wodnych, ze względów na koszty (konieczność pogłębienia kanału, w niektórych miejscach głębokości tylko 70 cm i przebudowę na zwodzony Mostu Kamieniarskiego) projekt upadł.

Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii