RADA PORTU I DRÓG WODNYCH W II WOLNYM MIEŚCIE GDAŃSKU

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/3/3a/3_Rada_Portu_i_Dróg_Wodnych.jpg
Była siedziba Rady Portu i Dróg Wodnych przy ul. Nowe Ogrody, 2017
Jacques de Reynier prezydent Rady 1921–1925, fot. Gottheil & Sohn
Hugens de Loes prezydent Rady 1925-1931
Johan Nederbragt prezydent Rady 1934-1939

RADA PORTU I DRÓG WODNYCH W II WOLNYM MIEŚCIE GDAŃSKU (WMG) (niem. Ausschuß für den Hafen und die Wasserwege von Danzig, fr. Conseil du Port et des Voies d'Eau de Dantzig), ustanowiona na mocy konwencji paryskiej z listopada 1920 (art. 19–28), organ niezależny od Polski i II WMG, o ile obie strony pozostawały w sporze. Jej działalność umożliwiało dopiero wypracowanie wspólnego stanowiska przez stronę polską i gdańską. Miała zagwarantować Polsce swobodne korzystanie z portu gdańskiego, godzić gospodarcze interesy strony polskiej i gdańskiej. Zajmowała się administracją i rozwojem portu, dróg wodnych, zarządem części Wisły, obsługujących port kolei. Ukonstytuowana na początku 1921, działalność rozpoczęła 1 czerwca. Początkowo z siedzibą w budynku Dyrekcja Kolei przy Am Olivaer Tor 2–4 (ul. Dyrekcyjna), od 20 V 1922 w przyznanym jej budynku przy Neugarten 29 (ul. Nowe Ogrody).

Organem wykonawczym były utworzone w 1922 dyrekcje. Z reguły dyrektorem handlowo-eksploatacyjnym był obywatel Rzeczypospolitej Polskiej, a dyrektorem technicznym obywatel II WMG. Na czele stał prezydent, wybierany za porozumieniem stron polskiej i gdańskiej na trzy lata, posiadający immunitet dyplomatyczny na obszarze II WMG i Polski. W skład rady wchodziło po pięciu członków polskiej i gdańskiej delegacji. W 1927 istniało pięć sekcji: administracyjno-prawna, finansowa, kolejowa, portowa i handlowo-ekonomiczna, w której każda ze stron miała po jednym przedstawicielu (komisarzu). Obradami kierował prezydent, mający za zadanie doprowadzać do porozumienia między stronami. W przypadku różnicy zdań jego głos był rozstrzygający. Prezydentowi przysługiwało prawo odwołania się do wysokiego komisarza Ligi Narodów i w dalszej kolejności do Rady Ligi Narodów. Językami urzędowymi Rady Portu były polski i niemiecki, niektóre dokumenty sporządzano także po francusku.

Posiadała własną banderę i pieczęć. Od 1934 dysponowała także własną siłą policyjną – Strażą Portową i Wodną, złożoną z 24 funkcjonariuszy, po 12 obywateli polskich i gdańskich. Straż posiadała prawo wyłączności czuwania nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu portowego oraz na drogach wodnych podlegających administracji Rady Portu. Rozwiązana 1 IX 1939 dekretem Alberta Forstera. MA

Prezydenci Rady Portu i Dróg Wodnych
w II WMG
1921–1925 Jacques de Reynier (Szwajcaria)
1925–1931 Hugens de Loes (Szwajcaria)
1931–1934 Charles Benziger (Szwajcaria)
1934–1939 Johan Nederbragt (Holandia)
MA
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii