GENÉE RICHARD FRIEDRICH FRANZ, muzyk, dyrygent

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Richard Friedrich Franz Genée, 1880
Richard Friedrich Franz Genée, 1895
Strona tytułowa partytury opery Richarda Friedricha Franza Genée, Der Geiger aus Tyrol, wydana przez Karla Theodora Bertlinga, Gdańsk 1857

RICHARD FRIEDRICH FRANZ GENÉE (2 II 1823 Gdańsk – 15 VI 1895 Baden koło Wiednia), muzyk, dyrygent. Syn Friedricha Johanna Genée’go, brat Rudolfa Heinricha Genée’go, Ottilie Genée-Fritsch i Elise (12 XII 1831 Berlin – po 1856 prawdopodobnie w Berlinie). Początkowo studiował medycynę, muzyki uczył się w Berlinie, w tym kompozycji u Adolfa Stahlknechta. W latach 1843–1848 dyrygent przedstawień baletowych w gdańskim teatrze. Pisał muzykę baletową, teatralną, na przykład w 1845 do dramatu Martin Luther Zachariasa Wernera, i pieśni. W latach 1848–1855 dyrygent teatrów w Rewalu (obecnie Tallinn), Rydze (od 1849), Kolonii (1851) i Düsseldorfie (1853), wystawiającym także w Akwizgranie i Elberfeldzie.

Od 1855 do 1857 ponownie w Gdańsku, gdzie wydał swoje pierwsze dzieło sceniczne, operę Polifem z librettem Trautmanna. Dyrygował m.in. przedstawieniami własnych oper, na przykład w 1857 Der Geiger aus Tirol (Skrzypek z Tyrolu). W okresie 1857–1878 dyrygent teatrów w Moguncji, Schwerinie (od 1861 „tymczasowy dyrektor muzyczny” dzięki swojemu przyjacielowi, Friedrichowi von Flotow, dyrektorowi teatru dworskiego tamże), Amsterdamie (sezon 1862/1863), Pradze (od 1864 pierwszy dyrygent w Königliches Landestheater (Królewski Teatr Krajowy)) i Wiedniu (od 1868 w grupie „dyrygentów i kompozytorów” działających w Theater an der Wien). Kompozytor operetek, autor (współautor, większość z Camillo Walzelem, pseudonim „F. Zell” (1829–1895)) ponad trzydziestu librett operetkowych, w tym do Die Fledermaus (Zemsta nietoperza) oraz Eine Nacht in Venedig (Noc w Wenecji) Johanna Straussa i Der Bettelstudent (Student żebrak) oraz Gasparone Carla Millöckera.

Po 1878 wycofał się z życia publicznego, przeniósł się do „Willi Genée” w Preßbaum (Wienerwald) i poświęcił się pracy jako kompozytor i librecista. Jako kompozytor największe sukcesy odniósł dzięki operetkom Der Seekadett (Kadet morski; libretto na podstawie wcześniejszego tematu F. Zella, 1876 w Theater an der Wien) oraz Nanon (libretto wspólnie z F. Zellem, tamże 1877). Po krótkim pobycie w Berlinie, gdzie wystawiono jego ostatnią operetkę Freund Felix (libretto wspólnie z Louisem Herrmannem, 1893), dotknięty paraliżem osiedlił się w Baden koło Wiednia. Samodzielne tworzył teksty do swoich kompozycji. Skomponował serię 250 utworów, oznaczonych numerami opusu, z reguły o wesołym charakterze, które doskonale nadawały się na wieczory rozrywkowe towarzystw śpiewaczych i chórów, przynosząc autorowi „honorowe wynagrodzenia i nagrody”. Opatrywał je parodystycznymi nazwami takimi jak „śpiew humorystyczny”, „kantata komiczna”, „wesoła scena”, „komiczne quodlibet” lub nawet „sałatka włoska”. W tej serii znalazły się również tańce orkiestralne, marsze, potpourri (wiązanka instrumentalna różnych popularnych melodii utworów podobnego typu (np. z oper, operetek, pieśni ludowych itp.) lub jednego kompozytora) i kadryle na podstawie utworów innych kompozytorów, kilka utworów na fortepian oraz ćwiczenia do śpiewu i śpiewu z nut.

Żonaty z Emilie L’Orange (zm. 1890), mieli adoptowaną córkę. JMM






















Bibliografia:
Halama D., Richard Genée (1823-1895). Librettist und Komponist. Der berühmteste Bewohner der Lawies. Zur Erinnerung an die 175. Wiederkehr seines Geburtstages, Tullnerbach-Lawies 1998.
Loew P. O., Lexikon Danziger Komponisten (Mitte 19. bis Mitte 20. Jahrhundert). Ein Beitrag zur lokalen Musikkultur, w: Musikalische Beziehungen zwischen Mitteldeutschland und Danzig im 18. Jahrhundert, Sinzig 2002, s. 249–251.
Michalak Jerzy M., Opery i balety w repertuarze gdańskiego teatru za dyrekcji Friedricha Genée (1841–1855), w: 200 lat teatru na Targu Węglowym w Gdańsku, red. J. Ciechowicz, Gdańsk 2004.
Nick Edmund, Genée Friedrich Richard Franz, w: Neue Deutsche Biographie, t. 6, 1964, s. 182–183.

Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii