IZDEBSKI KRZYSZTOF, artysta malarz, grafik

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/5/50/2_Krzysztof_Izdebski.jpg
Krzysztof Izdebski, autoportret z żoną Natalią
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/9/9c/1_Krzysztof_Izdebski.jpg
Krzysztof Izdebski z żoną Natalią (Cruz&Kruss), 2025

KRZYSZTOF IZDEBSKI (ur. 8 V 1966 Toruń), artysta malarz, grafik. Syn Jana (1933–2024) oraz Alicja z domu Cruz (1941–1995). W 1988 ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Bydgoszczy. W 1999 ukończył Wydział Malarstwa i Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w pracowni Jerzego Krechowicza. Posługuje się pseudonimem artystycznym Kriz Cruz, który powstał z połączenia dwóch pierwszych liter imienia i nazwiska (Kr-Iz) oraz dodania rodowego nazwiska matki: Cruz.

W 1996 założył i do 2004 był współwłaścicielem agencji reklamowej „Studio Projekt” i w jego ramach w latach 1996–1998 współwydawcą kwartalnika o sztuce „Projekt”. W latach 2005–2007 wicedyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku. Jednocześnie od 1999 do 2006 był prezesem Okręgu Gdańskiego Związku Polskich Artystów Plastyków (ZPAP), w 2003 zainicjował cykliczne wystawy „Ocalić od zapomnienia”, eksponujące dzieła nieżyjących twórców Wybrzeża. W latach 2010–2015 był członkiem władz głównych ZPAP w Warszawie, od 2004 do 2006 prezesem Pomorskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. W 2007 otrzymał stypendium twórcze od marszałka województwa pomorskiego, w 2008 stypendium od prezydenta Miasta Gdańska.

Autor dzieł wykonywanych najczęściej w tradycyjnej technice oleju i pastelu. Wykonuje także rysunki metalowym sztyftem (złoto, srebro, miedź, ołów, cynk, cyna), tworzone zgodnie z techniką opisaną w pracy Il libro dell'arte włoskiego malarza Cennino Cenniniego (1370–1440). W latach 1996–2006 wykonał pionierską w Polsce pracę, rekonstruując część zaginionych podczas II wojny światowej dzieł malarskich z Dworu Artusa, zarówno średniowieczne jak Okręt Kościoła (zob. zamek krzyżacki) czy Oblężenie Malborka (zob. wojna trzynastoletnia, jak i autorstwa m.in. Antona Möllera, Hansa Vredemanna, Louisa Sy, Wilhelma Augusta Stryowskiego i Carla Scherresa. Zostały one odtworzone na podstawie czarno-białych zdjęć, zachowanych na szklanych płytach z lat 1932–1933, oraz innych źródeł fotograficznych m.in. z lat 1899–1900. Prace, nazwane simulacrum, stały się stałą częścią wystroju hali głównej gdańskiego Dworu Artusa.

Tematem jego obrazów są często sceny mitologiczne, motywy związane z Metamorfozami Owidiusza. Pod ich wpływem powstały takie jego dzieła jak Galatea, Akis i Lekippos, Echo i Narcyz, Ariadna, Harpia Porywaczka, cykle Meduza, W pracowni. W latach 2018–2020 pracował nad obrazem Księżniczka Augusta de Montléart w pracowni malarza lub Saksońsko-kurlandzka księżniczka Fryderyka Augusta Maria Xaweryna Kunegunda de Montléart, znajdującym się w dworku w Krzyszkowicach, ostatnim miejscem zamieszkania księżniczki Augusty.

Od 2016 pracuje także nad obrazami o tematyce sakralnej. Jego olejne dzieła B. Dorothea, Montoviensis, Reclusa 1347–1394 ( Doroty z Mątów) oraz Sanctus Adalbertus, Martyr 956–997 stanowią stały element wystroju wnętrza kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (NMP) w Gdańsku. W latach 2024–2025 powstał obraz Bł. Dorota z Mątów, Orędowniczka (Tryptyk Elbląski), będący ołtarzem w kaplicy Wiecznej Adoracji Najświętszego Sakramentu w kościele św. Wojciecha w Elblągu.

Swoje prace prezentował na wielu wystawach w kraju i za granicą, zarówno indywidualnie jak i wspólnie z wybitnymi artystami współczesnymi, takimi jak: Igor Mitoraj, Odd Nerdrum, Steven Assael, Richard Estes, Vincent Desiderio, Don Eddy i F. Scott Hess.

Zaliczany jest do grona tzw. „Nowych Dawnych Mistrzów” (termin zaproponowany przez nowojorskiego historyka, krytyka i teoretyka sztuki Donalda B. Kuspita), nieformalnej grupy współczesnych artystów figuratywnych. Byli oni prezentowani m.in. na wystawach: „California New Old Masters” (Hermosa Beach, Kalifornia, USA 2005), „Nowi Dawni Mistrzowie/New Old Masters” (Gdańsk, 2006/2007), „NOM Invitational” (Nowy Jork, USA, 2010). Był inicjatorem ustanowienia nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego, przyznawanej od 2002, od 2015 jest honorowym członkiem kapituły, przyznającej to wyróżnienie w imieniu ZPAP. W 2003 zainicjował cykliczną imprezę „Ocalić od zapomnienia”, upamiętniającą twórczość nieżyjących, wybitnych artystów Wybrzeża. W 2006 był współorganizatorem i uczestnikiem międzynarodowej wystawy sztuki współczesnej „Nowi Dawni Mistrzowie/New Old Masters”, której kuratorem był nowojorski krytyk i historyk sztuki Donald Kuspit. W oddziale Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Gdańsku w Pałacu Opatów prezentowano na niej 111 prac 33 artystów z całego świata.

Za przywracania wystroju Dworu Artusa w 2000 otrzymał medal za współpracę na rzecz rozwoju Muzeum Historycznego Miasta Gdańska. W 2004 otrzymał Złotą Odznakę Związku Polskich Artystów Plastyków, w 2005 odznakę „Zasłużony Działacz Kultury”, w 2014 Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, w 2015 nagrodę specjalną marszałka województwa pomorskiego. W 2010 Poczta Polska wydała kartę pocztową z odtworzonym przez niego XV-wiecznym obrazem Oblężenie Malborka (z Dworu Artusa), a w 2018 znaczek obiegowy z wizerunkiem obrazu B. Dorothea, Montoviensis, Reclusa 1347–1394.

Pracuje z żoną, Natalią Kruss (ur. 1973). PP





Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii