LINIA KOLEJOWA NUMER 226

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/f/fe/Linia_kolejowa_numer_226.jpg
Linia kolejowa numer 226

LINIA KOLEJOWA NUMER 226, normalnotorowa, zelektryfikowana, dwutorowa linia kolejowa biegnąca ze stacji Pruszcz Gdański, przez stację Gdańsk Olszynka, do stacji Gdańsk Port Północny. Jej zarządcą są PKP Polskie Linie Kolejowe. Ma długość 13,6 kilometra i w obrębie Gdańska przebiega z kierunku południowego na północny, przez dzielnice: Orunia-Św. Wojciech-Lipce, Olszynka, Rudniki i Przeróbka. Na linii prowadzony jest ruch towarowy.

Pierwszy odcinek tej linii biegnący od dzisiejszej stacji Gdańsk Olszynka do stacji Gdańsk Grobla (ówcześnie Danzig Strohdeich) został otwarty 15 XII 1905. Stanowił on część połączenia z obecną stacją kolejową Gdańsk Południowy. W tym samym czasie powstał również odcinek biegnący od stacji Gdańsk Grobla do stacji Gdańsk Kanał Kaszubski (ówcześnie Kaiserhafen) i dalej poprzez przeprawę promową na wyspę Ostrów. Na podstawie traktatu wersalskiego od 1 XI 1921 linia przeszła pod zarząd Polskich Kolei Państwowych (PKP). Po wybuchu II wojny światowej weszła w skład sieci Reichsbahn, która była niemiecką koleją państwową. Podczas drugiej wojny światowej – w 1942 – dobudowano połączenie ze stacji Pruszcz Gdański do dzisiejszego punktu Gdańsk Olszynka R1. Wraz z zakończeniem działań wojennych zarząd nad linią objęło PKP.

Do 1970 linia jednotorowa, następnie na odcinkach Pruszcz Gdański – Gdańsk Święty Wojciech oraz Gdańsk Olszynka – Gdańsk Port Północny R1 dobudowanodrugi tor. Jednocześnie zelektryfikowano linię na całym jej przebiegu. W 1980 położono drugi tor między posterunkiem Gdańsk Święty Wojciech a stacją Gdańsk Olszynka.

W latach 2014–2015 linia na całej swej długości została zmodernizowana poprzez zmianę nawierzchni torowej, wymianę bądź przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, układów torowych, peronów i innej towarzyszącej infrastruktury. W tym czasie wybudowano między innymi nowy, dwutorowy most nad Martwą Wisłą, po którym pierwszy pociąg przejechał 21 I 2016. Zastąpił on stary, trójprzęsłowy, jednotorowy most obrotowy pochodzący z początków XX wieku, który został rozebrany. PP

Posterunki i przystanki kolejowe na linii numer 226 znajdujące się w obrębie Gdańska
Kilometraż linii kolejowej numer 226 Nazwa Rodzaj posterunku / przystanku osobowego Uwagi
4,2 Gdańsk Święty Wojciech posterunek odgałęźny
8,0 Gdańsk Olszynka R1 rozjazd odgałęziający
10,2 Gdańsk Olszynka węzłowa stacja kolejowa
12,5 Gdańsk Port Północny R1 rozjazd odgałęziający
12,8 Gdańsk Port Północny R4 rozjazd odgałęziający
13,6 Gdańsk Port Północny stacja kolejowa
PP
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii