MOST NA NOWEJ MOTŁAWIE

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Most Baileya na Nowej Motławie, tramwaj mija ul. Szopy (u góry) i ul. Kamienna Grobla (o dołu), powyżej Most na Szopy (ruiny) i Most Stągiewny, początek lat 60. XX wieku
Most Baileya na Nowej Motławie, tramwaj wjechał na Spichlerze, początek lat 60. XX wieku, od 1975 w miejsce zabudowań powyżej tramwaju w prawo znajduje się Hotel Novotel Gdańsk Centrum
Pozostałości po Moście na Szopy, w tle Most na Nowej Motławie, 2018

MOST NA NOWEJ MOTŁAWIE, łączący Spichlerze z ul. Ułańską (bezpośrednio ul. Pszenną na zachodnim brzegu z Kamienną Groblą i ul. Szopy na wschodnim), zbudowany w czynie społecznym przez wojsko (tzw. most Baileya, przenośny, wedle konstrukcji opracowanej podczas II wojny światowej), 55 m długości. Został oddany do użytku 1 IX 1958. Początkowo był przeznaczony wyłącznie dla ruchu pieszego, a następnie, po położeniu przez wojsko szyn tramwajowych na Podwalu Przedmiejskim (prace rozpoczęto 10 X 1958 roku), dla ruchu tramwajowego (jeden tor, dwukierunkowy) i pieszego. Od 1979 mogły po nim jeździć tylko tramwaje starszego typu (102N, budowane w latach 60. XX wieku).

W 1992 został zamknięty dla ruchu tramwajowego (zlikwidowano torowisko), w marcu 1993 ostatecznie dla ruchu pieszego. 25 VI 1994 zdemontowano go na koszt gminy Braniewo, która ustawiła go w Nowej Pasłęce nad rzeką Pasłęką (tu przedłużony do 80 m). Został zastąpiony przez nowo budowany żelbetonowy most drogowo-torowy, powstały w ramach rozbudowy trasy W-Z. Budowę rozpoczęło Płockie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych jesienią 1979, otwarcie planowano na 15 III 1984, doszło do niego dopiero 10 VIII 1992. MrGl

Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii