PRZEDSIĘBIORSTWO ROBÓT CZERPALNYCH I PODWODNYCH

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/0/08/PRC_Gdańsk_1948.jpg
Jednostki Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych, 1948
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/7/70/Pogłębiarka_Mątwa.jpg
Pogłębiarka „Mątwa”

PRZEDSIĘBIORSTWO ROBÓT CZERPALNYCH I PODWODNYCH (PRCiP), powstało w Gdańsku mocą zarządzenia Ministra Żeglugi z 20 IV 1947, przejmując część majątku Biura Odbudowy Portów (BOP), z siedzibą na Przeróbce, ul. Przetoczna 66. Odpowiedzialne było głównie za utrzymanie torów wodnych i basenów portowych. Pierwszym dyrektorem został Piotr Szawernowski, jego zastępcą Zdzisław Ćwiek. Jedną z pierwszych większych prac było wydobycie we wrześniu/październiku 1947, na polecenie BOP, wraku s/s „Fredro” z basenu portu gdańskiego (wrak przecięto pod wodą, wydobyto za pomocą dźwigu ze Stoczni nr 1 (później Stocznia Gdańska, zob. Zjednoczenia Stoczni Polskich) oraz pogłębienie w tym roku basenu Strefy Wolnocłowej z użyciem bagrownicy „Małż”.

1 VII 1949 utworzono oddziały w Gdańsku i Szczecinie. PRCiP rozwijało się, wykorzystując jednostki (pogłębiarki, szalandy i holowniki) wydobyte z morza i dzięki rewindykacji majątku polskiego odnalezionego na terenie Niemiec. Od 1949 nabywano pogłębiarki i pełnomorskie holowniki w Anglii, szczególny rozwój nastąpił w latach 60. i 70. XX wieku dzięki zakupom (głównie w Holandii) nowoczesnych pogłębiarek „Inż. T. Wenda” oraz „Rozgwiazda” (pracowały też pogłębiarki „Mamut”, „Mątwa” oraz refuler „Maja”) i holowników oraz w latach 90. XX wieku. W latach 50. i 60. przedsiębiorstwo prowadziło odbudowę portów morskich, kanałów dojściowych, rozminowywanie, usuwanie wraków, zwalonych konstrukcji stalowych, w latach 70. inwestycje związane z budową Portu Północnego, było odpowiedzialne za utrzymanie i podnoszenie żeglowności portów morskich i rzecznych. Prowadziło prace poza granicami kraju m.in. przy budowie portu Famagusta (Cypr) oraz prace w porcie Constancia (Rumunia). W latach 70. XX wieku zatrudniało ok. 1650 osób, w tym 500 osób w szczecińskiej ekspozyturze. Podlegało Zjednoczeniu Portów Morskich w Gdyni (ul. Zgoda 8), a resortowo – Ministerstwu Żeglugi w Warszawie.

1 VII 1977 podzieliło się na dwie niezależne firmy: PRCiP w Gdańsku oraz PRCiP w Szczecinie (od 1982 PRCiP „Dragmor”). 31 I 1991 zostało przekształcone decyzją Ministra Skarbu Państwa z przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową Spółkę Skarbu Państwa, w marcu 1999 sprzedane krajowemu inwestorowi (z 20% udziałem Skarbu Państwa). W 2005 wchłonęło PRCiP „Dragmor” w Szczecinie, stając się jedyną w Polsce firmą zajmującą się pracami pogłębiarskimi. Prowadzi prace pogłębiarsko-refulacyjne związane z utrzymaniem żeglowności portów i kanałów, układaniem rurociągów i instalacji podwodnych, budową i remontem nabrzeży portowych, falochronów i ostróg podwodnych, rewitalizacją plaż morskich, ochroną i umacnianiem brzegów (także rzecznych, w powiązaniu z budową wałów przeciwpowodziowych), złomowaniem statków, świadczy usługi hydrotechniczne w portach (także Marynarki Wojennej). MTO









Bibliografia:
Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej w Gdańsku, sygn. PN Gd 003/96 t. 1 (akta sprawy obiektowej krypt. „Szalanda” dot. zabezpieczenia operacyjnego Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych w Gdańsku).

Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii