STOCZNIA GDAŃSKA. TRAWLERY RYBACKIE SERII B15

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/3/33/1_Dalmor_Gdy_300.jpg
Trawler z serii B15, „Dalmor”, GDY 300
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/4/4d/2_Dalmor_Gdy_3000.jpg
Trawler z serii B15, „Dalmor”, GDY 300, widok od rufy
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/2/27/B-15_Uran.jpg
Trawler z serii B15, „Uran”, GDY 302

TRAWLERY RYBACKIE SERII B15 o nośności 1200–1400 DWT budowane były w Stoczni Gdańskiej w latach 1958–1967. Były następcą trawlerów serii B14, przeznaczonymi do całorocznego połowu dalekomorskiego na wodach północnego-zachodniego Oceanu Atlantyckiego tzw. białej ryby, tj. gatunków ryb morskich o jasnym, delikatnym mięsie i niskiej zawartości tłuszczu, oraz karmazyna. Z czasem poszerzyły swoje zasięgi o Morze Barentsa. Zostały wyposażone w urządzenia do produkcji filetów i tuszek, mrożenia produktu oraz przechowywania go w ładowniach. Odpady rybne były przetwarzane na mączkę rybną, z wątróbek produkowane były konserwy i tran. Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa FAO w biuletynie z 1960 uznała je za jedne z najnowocześniejszych jednostek rybackich na świecie.

Z uwagi na zaawansowanie technologiczne i innowacyjność oceaniczne jednostki typu B15 określano jako „trawlery przetwórnie”. Projektantami byli pracownicy Centralnego Biura Konstrukcji Okrętowych (CBKO-1): głównym projektantem był Włodzimierz Piltz (28 XI 1921 – 23 X 2013), który kierował zespołem, w skład którego wchodzili m.in. inżynierowie: Jan Pająk, Michał Stec, Edward Świetlicki, Augustyn Wasiukiewicz, Norbert Zieliński i Alfons Znaniecki. Za projekt siłowni odpowiadał Tadeusz Wejchert. Prace projektowe poprzedzono jesienią 1958 wielokrotnymi wizytami na radzieckich trawlerach, zarówno podczas połowów jak i w porcie. Konstruktorzy obserwowali eksploatację jednostek wybudowanych w niemieckich stoczniach. W 1960 Włodzimierz Piltz oraz Tadeusz Wejchert otrzymali za projekt trawlera-przetwórni nagrodę I stopnia Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich (SIMP).

Jednostki typu B15 były trawlerami z pochylnią rufową do wyciągania sieci z rybą (przystosowane do połowów z rufy). Taka konstrukcja pozwalała na pozyskiwanie znacznej ilości ryb, nawet w warunkach sztormowych. Budowane były na terenie Wydziału K-5 (Wydział Montażu Kadłubów) na wyspie Ostrów, który w 1961 przemianowano na Zakład Budowy Statków „C”. Posiadał on dużą autonomię w ramach Stoczni Gdańskiej. Na jego Wydziale C-1 kontynuowano zastosowanie metody blokowo-potokowej przy budowie jednostek, którą wprowadzono na Wydziale K-4 przy realizacji serii B14. Tą metodą zbudowano większość trawlerów w Stoczni Gdańskiej. Wyjątek stanowiły kadłuby, które z uwagi na harmonogram budów były montowane na innych pochylniach (A1-A2 Wydziału K-2; B1-B5 na Wydziale K-3).

Napęd stanowił silnik spalinowy diesel SW28 Zgoda-Sulzer 8TD48, o mocy 2000 KM przy 187 obrotach na minutę oraz 2400 KM przy 225 obrotach na minutę. Montowano jedną śrubę typu Lips-Schelde o średnicy 3,12 m, o skoku nastawnym i bardzo prostym układzie hydraulicznym. Trawlery rozwijały prędkość do 12,5 węzła. Statek mógł przebywać na morzu do 80 dni bez zawijania do portu, co oznaczało, że łowił ryby na oddalonych łowiskach włokiem dennym do głębokości 600 m. Załoga mogła liczyć do od 93 (plus 10 zapasowych miejsc) do 116 osób, w zależności od wersji.

Trawlery posiadały trzy chłodzone ładownie o łącznej pojemności 7350 m³ (tj. ok. 700 ton ryb mrożonych). Przewidziano magazyn na mączkę rybną o pojemności do 300 m³ oraz pomieszczenie na konserwy – 100 m³. Urządzenia przetwórcze umieszczono na rufie. Maksymalny zdolność przerobowa urządzeń przetwórczych wynosiła ok. 50 ton na dobę, w tym mączki rybnej ok. 25 ton na dobę. W środkowej części statku znajdowała się maszynownia chłodnicza, która umożliwiała zamrażanie całych ryb lub filetów w bloki o temperaturze -35°C. Dostawcą maszyn przetwórczych m.in. fileciarek, odgławiarek i odskórzarek była niemiecka firma Baader. Przed nadbudówką montowano dwa wsporniki na bomy o udźwigu 1,5 tony przy wysięgu 9 m. Podobnie w części rufowej – dwa bomy o udźwigu 10 i 5 ton. Statki miały długość do 85,20 m; szerokość na wręgach - 13,80 m; wysokość do pokładu głównego – 7,10 m; wysokość do pokładu górnego/trałowego – 9,75 m; zanurzenie konstrukcyjne – 5,50 m.

Trawlery były budowane w kilku wersjach, według przepisów Morskiego Rejestru ZSRR dla trawlerów, pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Prototypowym statkiem serii B15 był m/t „Lescov”. Był to pierwszy statek typu trawler przetwórnia wybudowany w Polsce. Poprzedziła ją podobna jednostka, która powstała w 1954 w Szkocji. Funkcję głównych inżynierów budowy pełnili starszy budowniczy Kazimierz Beer (22 III 1928 – 14 IV 2008) oraz Witold Szerszeń (5 XI 1929 – 4 VII 2016), wspomagani przez Janusza Belcarza oraz Zbigniewa Bujajskiego.

Cykl produkcji jednostki od położenia stępki do zdania armatorowi skrócił się z dwudziestu czterech (m/t „Uran” B15-II/7) do ośmiu miesięcy w przypadku ostatniego w serii m/t „Columba” (B15-V/30). W Stoczni Gdańskiej wybudowano 30 jednostek według tego projektu, 21 dla Przedsiębiorstwa Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich Dalmor w Gdyni (PPDiUR „Dalmor”) w Gdyni oraz dziewięć na zamówienie radzieckiego Sudoimportu. Zamówiony przez ZSRR trawler m/t „Generał Rachimow” (B15-IV/21) został 29 III 1965 został zwodowany w obecności generała Pawła Batowa, dowodzącego 65. armią zdobywającą Gdańsk pod koniec marca 1945, statek zasilił flotę „Dalmoru”. Trawlery-przetwórnie stopniowo wycofywano z eksploatacji w latach 1979–1989. Następcą jednostek typu B15 były statki serii B22 o nośności 1500 DWT, w których kadłub, z gruszką w podwodnej części dziobnicy, wyposażony był we wzmocnienia przeciwlodowe. MTO

Rybacki trawler typu B15 (1200–1400 DWT) wybudowane w Stoczni Gdańskiej w latach 1958–1967
Numer Nazwa Położenie stępki Wodowanie Oddany do użytku Armator Kraj Matka chrzestna
B15-I/1 „Lescov” 11 XI 1958 25 IV 1959 31 III 1960 Sudoimport ZSRR
B15-I/2 „Dalmor I” 8 V 1959 25 XI 1959 30 VI 1960 PPDiUR „Dalmor” Polska Zenaida Wójcik, działaczka społeczna
B15-I/3 „Kuprin” 10 I 1959 18 VIII 1959 14 XI 1960 Sudoimport ZSRR Zofia Chojka, suwnicowa Wydziału K-4 Stoczni Gdańskiej
B15-I/4 „Goncharov” 31 VIII 1959 11 III 1960 28 XII 1960 Sudoimport ZSRR Inż. Julia Baruliowa, obywatelka radziecka, pracownica bazy „Severodvinsk” (B62-I/1)
B15-I/5 „Mamin-Sibiryak” 1 XII 1959 12 V 1960 27 II 1961 Sudoimport ZSRR p. Letiagina, żona przedstawiciela armatora radzieckiego
B15-II/6 „Kastor” 16 III 1960 20 VII 1960 31 V 1961 PPDiUR „Dalmor” Polska Regina Koziełło, żona zasłużonego pracownika Dalmoru
B15-II/7 „Uran” 27 V 1960 15 X 1960 30 VI 1962 PPDiUR „Dalmor” Polska Fiwa Chomicz, lekarz
B15-I/8 „Mir” 27 VII 1960 15 XII 1960 30 IX 1961 Sudoimport ZSRR
B15-I/9 „Druzhba” 20 X 1960 21 II 1961 13 XI 1961 Sudoimport ZSRR Małgorzata Zimny, żona kierownika oddziału prefabrykacji kadłubów Stoczni Gdańskiej
B15-I/10 „Sputnik” 21 XII 1960 19 IV 1961 15 XII 1961 Sudoimport ZSRR Nadieżda Popowa, żona przedstawiciela radzieckiego armatora
B15-I/11 „Lunnik” 3 III 1961 1 VII 1961 31 XII 1961 Sudoimport ZSRR Wanda Biruta, pracownica Stocznia Gdańska
B15-II/12 „Neptun” 4 V 1961 31 VIII 1961 22 IX 1962 PPDiUR „Dalmor” Polska
B15-II/13 „Pegaz” 27 VII 1961 31 X 1961 15 XII 1962 PPDiUR „Dalmor” Polska Krystyna Jendryczka, sekretarka dyrektora naczelnego Dalmoru
B15-I/14 „Orbita” 19 IV 1962 19 VIII 1962 15 X 1963 Sudoimport ZSRR
B15-IV/15 „Jupiter” 12 XII 1962 13 IV 1963 13 XII 1963 PPDiUR „Dalmor” Polska Regina, żona dyrektora naczelnego Stoczni Gdańskiej Stefana Czarneckiego
B15-IV/16 „Jowisz” 4 III 1963 12 VI 1963 31 XII 1963 PPDiUR „Dalmor” Polska
B15-IV/17 „Feniks” 23 IV 1963 18 VIII 1963 27 VI 1964 PPDiUR „Dalmor” Polska Ryszarda Malinowska, Zarząd Portu Gdynia
B15-IV/18 „Merkury” 28 XII 1963 29 IV 1964 17 XI 1964 PPDiUR „Dalmor” Polska Irena Janiszewska, sekretarz Centralnej Rady Związków Zawodowych, współzałożycielka Klubu Matek Chrzestnych Wybrzeża
B15-IV/19 „Virgo” 6 III 1964 18 VI 1964 24 XII 1964 PPDiUR „Dalmor” Polska Anna Rozenkiewicz, żona pracownika Dalmoru
B15-IV/20 „Andromeda” 7 V 1964 22 VIII 1964 31 III 1965 PPDiUR „Dalmor” Polska Irena Wlaźlik, pracownica działu finansowego „Dalmoru”
B15-IV/21 „Generał Rachimow” 30 XII 1964 29 III 1965 30 IX 1965 PPDiUR „Dalmor” Polska Genowefa Miazga, żona dowódcy czołgu I Brygady Pancernej im. Westerplatte Juliana Miazgi
B15-IV/22 „Auriga” 19 II 1965 31 V 1965 23 XII 1965 PPDiUR „Dalmor” Polska Krystyna Adamska, inspektor nawigacyjny „Dalmoru”
B15-IV/23 „Antila” 6 VI 1965 29 VI 1965 30 XII 1965 PPDiUR „Dalmor” Polska Maria Wrębiakowa, pracownica Polskich Linii Oceanicznych
B15-V/24 „Aries” 3 XII 1965 28 II 1966 31 VIII 1966 PPDiUR „Dalmor” Polska Stanisława Ptasińska, żona I sekretarza KW PZPR w Gdańsku Jana Ptasińskiego
B15-V/25 „Apus” 7 III 1966 1 VI 1966 19 XII 1966 PPDiUR „Dalmor” Polska Daniela Zając, pracownica działu kadr „Dalmoru”
B15-V/26 „Cetus” 27 IV 1966 19 VII 1966 30 XII 1966 PPDiUR „Dalmor” Polska Alicja Karczewska-Lewandowska, inżynier rybactwa w „Dalmorze”
B15-V/27 „Centaurus” 11 VI 1966 28 IX 1966 20 III 1967 PPDiUR „Dalmor” Polska Leokadia Anczak, pracownica działu ubezpieczeń „Dalmoru”
B15-V/28 „Crater” 7 XII 1966 2 III 1967 4 VIII 1967 PPDiUR „Dalmor” Polska Krystyna Śliwowska, pracownica KW PZPR w Gdańsku, żona w-ce przewodniczącego Wojewódzkiej Rady Narodowej Henryka Śliwowskiego
B15-V/29 „Cygnus” 17 I 1967 21 IV 1967 25 IX 1966 PPDiUR „Dalmor” Polska Maria Jałoszyńska, sekretarz Zarządu Wojewódzkiego Towarzystwa Przyjaźni Polsko-Radzieckiej w Gdańsku
B15-V/30 „Columba” 27 IV 1967 28 VII 1967 27 XII 1967 PPDiUR „Dalmor” Polska Halina Konopa, pracownica wydział eksploatacji floty uprzemysłowionej „Dalmor”
MTO











Bibliografia:
Informacje Tadeusza Deptały, Karola Hajdugi, Zygmunta Tyski.
Deptała Tadeusz, Typy statków ze Stoczni Gdańskiej, Gdańsk 2017 (maszynopis w zbiorach autorki).
Frąckowiak Miłosz, Statki Stoczni Gdańskiej 1947–2013, Gdańsk 2020 (maszynopisu z zasobów Karola Hajdugi w zbiorach autorki).
Historia budownictwa okrętowego na Wybrzeżu Gdańskim, red. Edmund Cieślak, Gdańsk 1972.
Historia Stoczni Gdańskiej, red. Konrad Koch, Jakub Kufl, Wojciech Polak, Przemysław Ruchlewski, Magdalena Staręga, Andrzej Trzeciak, Gdańsk 2018.
Jarecki Edward, Stocznia Gdańska im. Lenina. Życie społeczno-polityczne w latach 1945–1984, Warszawa 1985.
Reference list. List of ships built in the years 1949–1994, up to 31 August 1994 (zestawienie uzupełnione wykazem jednostek wybudowanych do czasu upadłości Stoczni Gdańskiej).
Staszewski Janusz, Trawlery burtowe, lugrotrawlery i bazy rybackie budowane przez stocznie polskie, „Nautologia”, 1994, nr 4.
Wojciechowski Henryk, Stocznia Gdańska. Fakty i liczby, Gdańsk 1968.
zbiam.pl/artykuly/dalmor-pierwszy-polski-trawler-przetwornia/.
www.naszbaltyk.com/wszystkie-kategorie/historia-artykuly/2394-65-lat-floty-dalmoru.html.




Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii