Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/f/ff/Autobusy_1948.jpg
Autobus na przystanku przy kościele św. Elżbiety, 1948
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/c/c3/Autobus_Berliet.jpeg
Autobus Berliet, budowany w Jelczu, podczas testów w Gdańsku, 1973
AUTOBUSY MIEJSKIE. Do 1945. Po raz pierwszy odnotowane 13 VII 1912 jako „Auto Omnibus” na trasie Gdańsk – Stogi. Na stałe wprowadzone do życia miasta po 1920, z wykorzystaniem aut przystosowanych do transportu ludzi i bagaży oraz pojazdów przebudowanych na podwoziu samochodów ciężarowych. Do 1945 w użyciu były autobusy różnej proweniencji i marek. Zabierały od 16 do 42 pasażerów. Taką działalnością zajmowały się firmy prywatne. W miejskim transporcie odgrywała ona znikomą rolę, nienotowaną przez oficjalne statystyki. Główny ciężar transportu ludzi spoczywał na miejskich tramwajach oraz podmiejskich liniach kolejowych ( kolej).
Autobusy wspierały komunikację miejską tam, gdzie ona nie docierała. Czasowo też zastępowały tramwaje na liniach zawieszonych, np. na trasie Hühnerberg (ul. Kurza) na Dolnym Mieście – stocznie – Dworzec Główny). Ważną rolę odegrały natomiast w komunikacji masowej z odległymi dzielnicami, jak Krakowiec i Stogi, które – poza omnibusami konnymi, powozami czy drogą wodną – do 1927 nie posiadały innego stałego połączenia z centrum miasta.
Brak źródeł nie pozwala stwierdzić, czy po 1935 istniała komunikacja łącząca nowe osiedla domków na Suchaninie (z ponad 2000 mieszkańców) z Wrzeszczem i Śródmieściem. Należy przypuszczać, że po 1940 budowane osiedle stoczniowe na Chełmie musiało uzyskać, w celu dowozu robotników do miejsca pracy, połączenie autobusowe przez Bischofstal (ul. Stoczniowców). Inne rejony miasta nie wymagały do 1945 wprowadzenia rentownej dla inwestora komunikacji autobusowej. W związku z tym zainteresowanie firm przewozowych skierowane było na zorganizowanie komunikacji na trasach podmiejskich i międzymiastowych. Głównym węzłem komunikacyjnym był dworzec autobusowy na Heumarkt ( Targ Sienny), niektóre linie w kierunku Żuław rozpoczynały kursy przy Mattenbuden (ul. Szopy).
Linie były zakładane przez różne firmy prywatne, zawieszane, wznawiane na tej samej trasie przez inne podmioty gospodarcze. Należy wymienić: działające w 1921 Autobus Aktiengesellschaft (Autobus S.A.) z linią na Stogi (kursowały autobusy mające 42 miejsca, w tym 32 siedzące; w 1921 przewiozły 103 659 pasażerów), Automobil Omnibus-Verkehr (Komunikacja Automobilowo-Omnibusowa), z linią Gdańsk – Sopot (eksploatowano 10 samochodów, w 1921 – 205 412 pasażerów), firmę ze Sztutowa Gobbers und Schantz, której autobus zastąpił dawne powozy konne (Kariolposten) na trasie z Gdańska do tej miejscowości. W 1924 na trasie do Sopotu jeździły też autobusy firmy Labbudas Autobetrieb (Zakład Samochodowy Labbudy) (ford, 16 miejsc siedzących).
Od kwietnia 1925 Peters Autobus-Verkehr (Komunikacja Autobusowa Petersa) obsługiwała ważną trasę Gdańsk – Pruszcz Gdański przez Orunię. W latach 1926–1932 dominowało Danziger Verkehrsgesellschaft mbH (Gdańskie Towarzystwo Komunikacyjne spółka z o.o.), z biurem w 1928 w dawnych koszarach przy Hohe Seigen 37 (ul. Rybaki Górne) i garażami w dawnej fabryce karabinów przy Weidengasse 35/44 (ul. Łąkowa), przejęte 1 I 1933 przez Danziger Elektrische Straßenbahn AG (Gdańskie Tramwaje Elektryczne Spółka Akcyjna). Obsługiwało ono czasowo w mieście linię Hühnerberg (ul. Kurza) – Dworzec Główny, od 6 I 1926 także stałe połączenie z Sopotem (w 1933 – 684 121 pasażerów). Od 1939 z bazą techniczną w części zajezdni tramwajowej przy obecnej ul. Partyzantów 12/14. Wśród firm prywatnych działających po 1930 była między innymi Weichbrodt und Fritz Schlawjinski, z biurem przy Schichaugasse 11 (ul. Jana z Kolna), eksploatująca od 7 VIII 1932 linię na trasie Gdańsk – Stogi – Górki Zachodnie – Przejazdowo. Do 1945 zmieniały się firmy obsługujące poszczególne połączenia; przebieg tras był odbiciem realnych potrzeb i został powtórzony po 1945 przez PKS dla tras międzymiastowych, a dla linii miejskich i podmiejskich – przez gdańskie przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej.
Miejskie, podmiejskie i międzymiastowe linie autobusowe w 1929 roku
Trasa
|
Długość (km)
|
Czas przejazdu (min)
|
Dolne Miasto – Dworzec Główny – Stocznia Schichaua
|
3
|
20
|
Gdańsk – Wrzeszcz – Oliwa – Sopot
|
12
|
|
Gdańsk – Stogi
|
10
|
|
Gdańsk – Sobieszewo – Świbno – prom przez Wisłę – Mikoszewo – Sztutowo
|
37
|
105
|
Gdańsk – Orunia – Pruszcz Gdański
|
11
|
25
|
Gdańsk – Sobieszewo
|
14
|
|
Gdańsk – Pruszcz Gdański – Różyny
|
18
|
45
|
Gdańsk – Kolbudy – Przywidz – Sucha Huta
|
35
|
90
|
Gdańsk – Straszyn – Ełganowo
|
30
|
90
|
Gdańsk – Pruszcz Gdański – Pawłowo
|
38
|
105
|
Gdańsk – Pruszcz Gdański – Mierzeszyn
|
28
|
60
|
Gdańsk – Żukowo – Kartuzy – Kościerzyna
|
50
|
120
|
Gdańsk – Wrzeszcz – Złota Karczma – Matarnia – Kartuzy
|
40
|
90
|
Gdańsk – Wocławy – Kiezmark – prom przez Wisłę – Nowy Dwór Gdański
|
50
|
120
|
Gdańsk – Koszwały – Kiezmark – prom przez Wisłę – Nowy Dwór Gdański
|
50
|
120
|
Gdańsk – Wocławy – Koźliny – Steblewo
|
30
|
90
|
Gdańsk – Płonia – Cedry Wielkie – Leszkowy
|
27
|
60
|
Gdańsk – Kiezmark – prom przez Wisłę – Ostaszewo – Nowy Staw – Malbork
|
65
|
195
|
Gdańsk – Kiezmark – prom przez Wisłę – Nowy Dwór Gdański – Elbląg
|
65
|
180
|
Gdańsk – Stogi – Górki Zachodnie – Płonia – Przejazdowo – Gdańsk (linia prywatna, uruchomiona 6 VIII 1932)
|
25
|
|
MrGl
|
Od 1945. Po powołaniu w kwietniu 1945 polskich wojewódzkich i miejskich władz administracyjnych Zarządowi Miasta powierzono zorganizowanie osobowego transportu zbiorowego dla gdańskiej aglomeracji. Tak jak w wypadku tramwajów, znaleziono w mieście kilka ocalałych autobusów. Po ich remoncie zorganizowano późną wiosną 1945 kilka – nieregularnych jeszcze – linii autobusowych, łączących Gdańsk z Sopotem i Gdynią oraz z odległymi dzielnicami. Do roli pojazdów autobusowych przystosowano kilkanaście ciężarówek, budując na nich prowizoryczne karoserie z dykty. Kolejne autobusy (Büssing 900 N), porzucone przez uciekających w marcu 1945 Niemców, odnaleziono w 1947 w lasach w Wyspy Sobieszewskiej. Wymagały poważnych remontów, które przeprowadzano w przeznaczonej docelowo na remizę autobusową dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Partyzantów 6/12.
W latach 1945–1947 do czasu uruchomienia poszczególnych linii tramwajowych komunikację musiały zapewnić nieliczne autobusy. Uruchomienie linii tramwajowych pozwoliło zrezygnować z linii autobusowych dublujących ich trasy i skierować je tam, gdzie tramwaje nie docierały, w tym do Górek Zachodnich przez Stogi i do Sobieszewa przez Płonię (zob. Płonia Wielka oraz Płonia Mała). Ważnym wydarzeniem było uruchomienie w 1947 odremontowanych dwóch popularnych w mieście autobusów siodłowych marki Hanomag i Mercedes (zwanych przez kierowców Bajadera i Colombina), które na trasie od Urzędu Wojewódzkiego przy ul. Okopowej w Gdańsku do pl. Konstytucji w Gdyni mogły przewozić do 200 pasażerów. Eksploatowane były do 1955.
Miejskim dworcem autobusowym stał się, tak jak do 1945, pl. 1 Maja (obecnie Targ Sienny). Po 1949 powstały linie na tzw. obecny stary Chełm, na Suchanino, do Brętowa. W 1948 gdańskie przedsiębiorstwo zaczęło otrzymywać autobusy z przydziału centralnego. Początkowo było to pięć wozów typu Leyland OPSI, a w 1953 dalsze tego typu, przekazane z innych miast w ramach koncentracji taboru poszczególnych firm w danym mieście, co miało ułatwić ich obsługę techniczną. Obok Leylanda do Gdańska trafiły w ramach tej akcji kolejne wozy firmy Büssing. W 1956 tabor miejski zaczęły wzbogacać polskie autobusy SAN typu H01, następnie bardziej przystosowane do miejskiego ruchu AUTOSAN H-25 i H-27, których jeszcze w 1977 było 87, oraz pochodzące z importu pojazdy czeskiej Škody. Po 1960 stan bazy autobusowej zaczęły zwiększać polskie Jelcze, różnych typów i serii, co pozwoliło na znaczny rozwój linii autobusowych w Gdańsku. Powstały linie na Olszynkę, w rejonie Przymorza, do Osowej, do Królewskiej Doliny. W 1970 powstały linie łączące Oliwę przez Jelitkowo z ul. 23 Marca w Sopocie (numer 117 i 143).
Po 1970 w gdańskiej komunikacji przez ponad 30 lat dominowały Jelcze, w tym pojemne przegubowe: Jelcz 021, Jelcz Mex, Jelcz Kar. Do Gdańska docierały tylko nieliczne (6 sztuk) centralnie przydzielane, francuskiego rodowodu, autobusy miejskie Jelcz-Berliet PR 100 i PR 110 U. Po 1965 zmienione zostały przystanki początkowe wielu tras. Obok pl. 1 Maja, potem zastąpionego przez Targ Rakowy, wiele autobusów rozpoczynało bieg z pętli przy ul. Wałowej, inne – głównie linie w kierunku Chełmu i Oruni – od 1975 na nowym dworcu przy ul. Jana z Kolna. 3 X 2011 ze względu na budowę siedziby Muzeum II Wojny Światowej zamknięto pętlę przy ul. Wałowej (miejsce zawracania autobusów przeniesiono na placyk przy siedzibie Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa, ul. Wałowa 41/43), 31 VIII 2013 z powodu budowy kompleksu biurowego Tryton Business House przy ul. Jana z Kolna 11 zlikwidowano pętlę przy ul. Jana z Kolna, w miejscu której stanął związany z kompleksem siedmiokondygnacyjny parking samochodowy. Tymczasowe pętle usytuowano m.in przy Dworcu Głównym, na ul. Wały Piastowskie i ul. Heweliusza. Miejsce nowego centralnego dworca autobusowego zaplanowano przy Placu Zebrań Ludowych. W efekcie zmiany planów urządzono prowizoryczną pętlę naprzeciwko, na placyku przy zbiegu ulic 3 Maja, Giełguda i Dąbrowskiego, z zapleczem socjalnym w kontenerze, bez przystanków końcowych i początkowych. W 2017 oddano do użytku nową pętlę przy ul. Jana z Kolna, na terenie przylegającym od północnego-wschodu do parkingu Trytona (i poprzedniej pętli), bez przystanków końcowych i początkowych, umieszczonych przy ul. Wały Piastowskie.
Rozwój terytorialny miasta oraz budowa nowych dzielnic mieszkaniowych odległych od linii tramwajowych zmusiły władze do utworzenia połączeń na Suchanino, do Piecek i Migowa (teren SM Morena), na Orunię Górną, Żabiankę.
W 1978 oddano nową bazę autobusów miejskich z placem postojowym przy al. Hallera 142. Dotychczasową, przy ul. Partyzantów, początkowo przekształcono w centrum handlowe, następnie rozebrano, a działkę władze miasta sprzedały na cele budownictwa mieszkaniowego. W latach 1988-1997 funkcjonowała zajezdnia autobusowa w Kokoszkach. W 2017 pozyskano teren pod planowaną budowę nowej zajezdni w rejonie ul. Warszawskiej, ul. Jabłoniowej i al. Armii Krajowej, z planami zlikwidowania zajezdni przy al. Hallera.
Po 1994, w ciągu 15 lat, nastąpiła kompletna wymiana miejskiego taboru autobusowego. Wozy starego typu zostały zastąpione w większości przez klimatyzowane, niskopodłogowe pojazdy zwykłe oraz przegubowe, o podwójnej pojemności. Władze miasta zakupiły w tym celu od producentów: w 1994 Mercedes 0405 n, w 1997 Neoplan 4020/3 i 4016, w 2000 Solaris Urbino 12, w 2002 MAN 20 typ NL 263 i przegubowe NG 313, w 2003 Solaris Urbino 18, w 2008 kolejne 45 autobusów Solaris 12 i 18, co pozwoliło wycofać z eksploatacji wszystkie typy starych autobusów Jelcz, a także uruchomić kolejne linie do powstających daleko od centrum miasta nowych dzielnic mieszkaniowych, głównie określanych jako Gdańsk-Południe, Jasień, Migowo, Matemblewo, Kowale, Kiełpino. W celu usprawnienia komunikacji na zatłoczonych ulicach Gdańska obok pętli przy ul. Witosa po uruchomieniu w 2007 linii tramwajowej na Chełm stworzono dworzec przesiadkowy dla pasażerów linii autobusowych z rejonu Gdańsk-Południe.
W 2011 w Gdańsku funkcjonowały 74 linie zwykłe, 2 sezonowe oraz 10 nocnych. 26 X 2013 uruchomiono obsługiwaną przez miniautobusy linię nr 100, biegnącą ulicami Głównego i Starego Miasta (Dworzec Główny – Targ Węglowy – Ogarna – Mieszczańska – Kuśnierska – Chlebnicka – Klesza – Krowia – św. Ducha – Przędzalnicza – Szeroka – Tokarska – Warzywnicza – Targ Rybny – Podwale Staromiejskie – Igielnicka – Stolarska – Łagiewniki – Gnilna – Rajska – Podwale Grodzkie – Dworzec Główny). Stan taboru ciągle się zmienia. Ceny za przejazdy autobusami i tramwajami, niegdyś centralnie regulowane, po 1990 ustalane są przez władze miejskie. MrGl
Autobusy w Gdańsku po 1945 – statystyka
Rok
|
Linie
|
Liczba pojazdów
|
Liczba pasażerów
|
1946
|
1
|
27
|
3420
|
1950
|
4
|
22
|
4150
|
1955
|
10
|
40
|
6700
|
1960
|
15
|
70
|
17 037
|
1965
|
19
|
96
|
42 593
|
1970
|
24
|
124
|
40 663
|
1975
|
|
242
|
94 600
|
1980
|
60
|
317
|
140 600
|
1985
|
64
|
292
|
158 900
|
1990
|
54
|
291
|
100 600
|
1995
|
55
|
251
|
100 700
|
2000
|
62
|
228
|
92 900
|
2005
|
71
|
225
|
64 100
|
2010
|
72
|
247
|
około 65 000
|
1 VII 2011
|
74 + 10 nocnych
|
|
|
MrGl
|
Linie autobusowe w latach 1945–1955
Data
|
Numer linii
|
Trasa
|
Długość (km)
|
1945
|
|
Gdańsk, Dworzec Główny PKP – Wrzeszcz
|
3
|
1945
|
|
Gdańsk, Dworzec Główny PKP – Nowy Port
|
10
|
8 V 1946
|
|
Siedlce – Brama Oliwska (przesiadka na tramwaj do Wrzeszcza)
|
3
|
7 VII 1946
|
|
Gdańsk, Dworzec Główny PKP – Stogi
|
12
|
2 X 1946
|
|
Gdańsk, Dworzec Główny PKP – ul. Łąkowa
|
3
|
1946*
|
101
|
Gdańsk, ul. Okopowa – Gdynia, pl. Konstytucji
|
24
|
1949
|
106
|
pl. 1 Maja – Przeróbka – Wisłoujście**
|
9***
|
1949
|
107
|
pl. 1 Maja – Suchanino
|
3,4
|
31 XII 1949
|
108
|
pl. 1 Maja – Chełm, ul. Buczka
|
2,2
|
po 1950
|
110
|
Olszynka – Brętowo
|
11,4
|
po 1950
|
111
|
pl. 1 Maja – Stogi – Górki Zachodnie
|
11
|
po 1950
|
112
|
pl. 1 Maja – Płonia – Sobieszewo
|
14
|
po 1950
|
116
|
Gdańsk – Brętowo Cegielnia – Olszynka
|
12,6
|
po 1950
|
118
|
pl. 1 Maja – Pruszcz Gdański
|
11,2
|
*Funkcjonowała do około 1985 roku. **Po 1956 do Westerplatte. ***Trasa do Westerplatte: 11 km. MrGl
|
Linie autobusowe w Gdańsku – stan na 1 VI 2012 roku
Numer
|
Trasa
|
Linie dzienne (godz. 5.00–23.00)
|
106
|
ul. Łąkowa (Akademia Muzyczna) – Wisłoujście – Westerplatte
|
108
|
ul. Jana z Kolna – Dworzec PKP Gdańsk Główny – Chełm, ul. Dragana – ul. Witosa – ul. Więckowskiego
|
110
|
Dworzec PKP Gdańsk-Wrzeszcz – Port Lotniczy Rębiechowo
|
111
|
ul. Jana z Kolna – Dworzec PKP Gdańsk Główny – Stogi – Górki Zachodnie
|
112
|
ul. Jana z Kolna – Dworzec PKP Gdańsk Główny – Przejazdowo – Sobieszewo – Przegalina
|
113
|
Łostowice, ul. Olimpijska – Platynowa – Orunia, ul. Gościnna
|
115
|
Gdańsk, Targ Rakowy – Suchanino – Dworzec PKP Gdańsk-Wrzeszcz
|
116
|
Dworzec PKP Gdańsk-Wrzeszcz – Matemblewo
|
117
|
Jelitkowo, ul. Kapliczna – Sopot – Przylesie, ul. 23 Marca
|
118
|
ul. Jana z Kolna – Dworzec PKP Gdańsk Główny – Chełm, ul. Witosa
|
120
|
ul. Jana z Kolna – Dworzec PKP Gdańsk Główny – Dolne Miasto
|
122
|
Dworzec PKP Gdańsk-Wrzeszcz – Oliwa – Sopot-Kamienny Potok
|
123
|
ul. Jana z Kolna – Dworzec PKP Gdańsk Główny – ul. Okopowa – Olszynka
|
124
|
Dworzec PKP Gdańsk-Wrzeszcz – Zaspa-Szpital – al. Hallera – Dworzec PKP Gdańsk-Wrzeszcz
|
126
|
Dworzec PKP Gdańsk-Wrzeszcz – Rębiechowo – Banino – Żukowo
|
127
|
ul. Zacna – Migowo, Osiedle Myśliwskie – Piecki – Wrzeszcz – Zaspa – Przymorze – Dworzec PKP Gdańsk-Oliwa
|
129
|
Dworzec PKP Gdańsk-Wrzeszcz – Jaśkowa Dolina – Migowo
|
130
|
ul. Wałowa – Dworzec PKP Gdańsk Główny – Suchanino – Migowo
|
131
|
ul. Wałowa – Dworzec PKP Gdańsk Główny – Suchanino – Piecki – Matemblewo
|
136
|
Dworzec PKP Gdańsk-Wrzeszcz – ul. Słowackiego – Niedźwiednik
|
138
|
ul. Łąkowa (Akademia Muzyczna) – Przeróbka – nabrzeże Przemysłowe – Wisłoujście – Westerplatte
|
139
|
Dworzec PKP Gdańsk-Oliwa – ul. Dąbrowszczaków – SKM Gdańsk-Przymorze
|
142
|
Gdańsk, Targ Rakowy – Siedlce – Piecki – ul. Słowackiego – Dworzec PKP Gdańsk-Wrzeszcz
|
143
|
Dworzec PKP Gdańsk-Oliwa – Przymorze – Jelitkowo – Sopot – ul. 23 Marca (Sanatorium „Leśnik”)
|
148
|
Nowy Port, ul. Władysława IV – Brzeźno – Przymorze – SKM Gdańsk-Żabianka
|
149
|
Dworzec PKP Gdańsk-Wrzeszcz – ul. Polanki – SKM Gdańsk-Przymorze – ul. Krynicka
|
151
|
ul. Jana z Kolna – Dworzec PKP Gdańsk Główny – Orunia – Święty Wojciech
|
154
|
ul. Jana z Kolna – Dworzec PKP Gdańsk Główny – Trakt św. Wojciecha – Małomiejska – Orunia Górna
|
155
|
Ujeścisko, ul. Świętokrzyska – ul. Wieżycka – Kowale, ul. Jaworzniaków
|
156
|
Chełm, ul. Witosa – Ujeścisko – ul. Armii Krajowej – Szadółki – Rębowo – ul. Czermińskiego
|
157
|
Dworzec PKP Gdańsk-Wrzeszcz – ul. Słowackiego – Złota Karczma – Kokoszki – Bysewo
|
162
|
Dworzec PKP Gdańsk-Wrzeszcz – ul. Jaśkowa Dolna – Piecki – ul. Nowolipie – ul. Łostowicka – ul. Łódzka – Orunia Górna
|
164
|
Dworzec PKP Gdańsk-Wrzeszcz – ul. Matejki – ul. Sobieskiego – ul. Nowolipie – ul. Łostowicka – al. Armii Krajowej – Jasień, ul. Pólnicy
|
166
|
ul. Zacna – ul. Piekarnicza – ul. Nowolipie – ul. Kartuska – ul. Podwale Przedmiejskie – ul. Elbląska – Rafineria
|
167
|
ul. Jana z Kolna – Dworzec PKP Gdańsk Główny – ul. Hucisko – ul. Kartuska – Jasień – Karczemki – Bysewo
|
168
|
ul. Jana z Kolna – Dworzec PKP Gdańsk Główny – ul. Hucisko – ul. Kartuska – Jasień – Kiełpino Górne
|
169
|
Gdańsk-Oliwa (pętla tramwajowa) – ul. Spacerowa – Gdańsk-Osowa
|
171
|
Gdańsk-Oliwa (pętla tramwajowa) – ul. Myśliborska – Chwaszczyno – Gdynia – Dąbrowa
|
174
|
Brama Oliwska – Dworzec PKP Gdańsk Główny – ul. Hucisko – ul. Kartuska – ul. Łostowicka – ul. Warszawska – Szadółki – Otomin
|
175
|
ul. Jana z Kolna – Dworzec PKP Gdańsk Główny – ul. Hucisko – ul. Kartuska – ul. Łostowicka – ul. Łódzka – ul. Świętokrzyska – ul. Niepołomicka – Maćkowy Mleczarnia
|
178
|
ul. Wałowa – Dworzec PKP Gdańsk Główny – ul. Okopowa – ul. Podwale Przedmiejskie – ul. Na Szańcach – Olszynka (szkoła)
|
179
|
Gdańsk-Oliwa (pętla tramwajowa) – ul. Spacerowa – Gdańsk-Osowa – Gdańsk-Owczarnia
|
183
|
Niedźwiednik – ul. Potokowa – ul. Nowolipie – ul. Kartuska – Gdańsk, Targ Rakowy
|
184
|
ul. Wałowa – Dworzec PKP Gdańsk Główny – ul. Powstańców Warszawskich – Suchanino – Piecki – ul. Wileńska
|
186
|
ul. Jana z Kolna – Dworzec PKP Gdańsk Główny – ul. Podwale Przedmiejskie – ul. Elbląska – Płonia – Sobieszewo – Górki Wschodnie
|
188
|
Nowy Port, ul. Władysława IV – Brzeźno – al. Jana Pawła II – Zaspa – SKM Gdańsk-Zaspa
|
189
|
ul. Jana z Kolna – Dworzec PKP Gdańsk Główny – Trakt św. Wojciecha – ul. Starogardzka – Maćkowy Mleczarnia
|
195
|
ul. Wałowa – Dworzec PKP Gdańsk Główny – ul. Hucisko – ul. Kartuska – ul. Łostowicka – Chełm, ul. Więckowskiego
|
199
|
Dworzec PKP Gdańsk-Oliwa – ul. Czerwony Dwór – al. Grunwaldzka – ul. Sobieskiego – Suchanino, ul. Kurpińskiego
|
200
|
Brama Oliwska – Dworzec PKP Gdańsk Główny – ul. Okopowa – Trakt św. Wojciecha – Orunia – Pruszcz Gdański, osiedle Wschód
|
205
|
Brama Oliwska – Dworzec PKP Gdańsk Główny – ul. Okopowa – Trakt św. Wojciecha – Orunia – Pruszcz Gdański, osiedle Komarowo
|
207
|
Brama Oliwska – Dworzec PKP Gdańsk Główny – ul. Okopowa – Trakt św. Wojciecha – Orunia – Pruszcz Gdański, osiedle Komarowo
|
210
|
Dworzec PKP Gdańsk-Osowa – Port Lotniczy Rębiechowo – ul. Słowackiego – al. Grunwaldzka – Dworzec PKP Gdańsk Główny – Trakt św. Wojciecha – Orunia, ul. Gościnna
|
212
|
ul. Łąkowa – ul. Elbląska – Przejazdowo – Przegalina – Sobieszewo
|
213
|
Łostowice, ul. Świętokrzyska – ul. Niepołomicka – ul. Olimpijska
|
222*
|
Oliwa (pętla tramwajowa) – ZOO
|
227
|
Jelitkowo, ul. Pomorska – Przymorze – Zaspa – ul. Kościuszki – ul. Słowackiego – Piecki – ul. Łostowicka – Chełm, ul. Cienista
|
232
|
Brama Oliwska – Dworzec PKP Gdańsk Główny – ul. Okopowa – Trakt św. Wojciecha – Orunia – Pruszcz Gdański CER
|
255
|
Łostowice, ul. Świętokrzyska – ul. Wieżycka – Kowale, ul. Apolina
|
256
|
Brama Oliwska – Dworzec PKP Gdańsk Główny – Trakt św.Wojciecha – ul. Świętokrzyska – Kowale – Jankowo
|
262
|
Dworzec PKP Gdańsk-Wrzeszcz – ul. Jaśkowa Dolina – Piecki – ul. Nowolipie – ul. Łostowicka – ul. Świętokrzyska – Kowale, ul. Jaworzniaków
|
264
|
Dworzec PKP Gdańsk-Wrzeszcz – al. Grunwaldzka – ul. Sobieskiego – Emaus – ul. Myśliwska – Jasień, ul. Pólnicy
|
275
|
Łostowice (osiedle Kolorowe), ul. Srebrna – ul. Świętokrzyska – Zakoniczyn, ul. Kampinoska
|
283
|
SKM Gdańsk-Politechnika – ul. Smoluchowskiego – ul. Schuberta – ul. Rakoczego – Piecki – ul. Potokowa – Niedźwiednik, ul. Leśna Góra
|
295
|
Zakoniczyn, ul. Niepołomicka – Łostowice, ul. Świętokrzyska
|
367
|
ul. Jana z Kolna – Dworzec PKP Gdańsk Główny – ul. Hucisko – ul. Kartuska – Kiełpino – Bysewo
|
384
|
ul. Wałowa – Dworzec PKP Gdańsk Główny – Targ Rakowy – ul. Bema – Suchanino – Piecki – Migowo
|
512
|
Gdańsk-Sobieszewo – ul. Wieniecka – Przegalina
|
525
|
ul. Jana z Kolna – Dworzec PKP Gdańsk Główny – ul. Kartuska – Bysewo
|
574
|
Otomin – ul. Jabłoniowa – Jasień, ul. Pólnicy
|
578
|
Olszynka (szkoła) – ul. Zawodzie – Olszynka (szkoła)
|
Linie nocne (godz. 23.00–5.00)
|
N 1
|
Orunia Górna – Chełm – Dworzec PKP Gdańsk Główny – Przymorze – Oliwa – Sopot – Sopot-Brodwinowo – Gdynia – Osowa
|
N 2
|
ul. Zacna – Migowo – Piecki – Dworzec PKP Gdańsk-Wrzeszcz – al. Hallera
|
N 3
|
Dworzec PKP Gdańsk Główny – ul. Kartuska – Port Lotniczy Rębiechowo – ul. Słowackiego – Dworzec PKP Gdańsk-Wrzeszcz
|
N 4
|
Jelitkowo, ul. Kapliczna – Oliwa (pętla tramwajowa) – Uniwersytet – Galeria Bałtycka – Opera Bałtycka – Dworzec PKP Gdańsk Główny – Chełm, ul. Witosa – ul. Płocka – Kowale, ul. Jaworzniaków
|
N 5
|
Dworzec PKP Gdańsk Główny – Orunia – Święty Wojciech – Pruszcz Gdański (Urząd Skarbowy)
|
N 6
|
Niedźwiednik – ul. Potokowa – Migowo – Dworzec PKP Gdańsk Główny – Nowy Port – Przymorze – Żabianka SKM
|
N 7
|
Dworzec PKP Gdańsk Główny – ul. Podwale Przedmiejskie – Płonia – Sobieszewo
|
N 8
|
Dworzec PKP Gdańsk Główny – ul. Podwale Przedmiejskie – Przeróbka – Stogi – Górki Zachodnie
|
N 9
|
Dworzec PKP Gdańsk Główny – ul. Podwale Przedmiejskie – ul. Elbląska – Przejazdowo – Sobieszewo – Przegalina
|
N 11
|
Dworzec PKP Gdańsk Główny – ul. Podwale Przedmiejskie – Olszynka
|
N 13
|
Przymorze, ul. Chłopska – Przymorze SKM – Galeria Bałtycka – Opera Bałtycka – Dworzec PKP Gdańsk Główny – Chełm, ul. Cieszyńskiego – ul. Łódzka – ul. Olimpijska (osiedle Cztery Pory Roku)
|
*Linia sezonowa. MrGl
|