WIEBE ADAM, inżynier, były patron gdańskiej ulicy

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 2: Linia 2:
 
[[File:Kolejka linowa pomysłu Adama Wiebego do transportu ziemi z Biskupiej Górki na bastion Przedmiejski, Wilhelm Hondius, 1644.JPG|thumb|Kolejka linowa pomysłu Adama Wiebego do transportu ziemi z Biskupiej Górki na bastion Przedmiejski, Wilhelm Hondius, 1644]]
 
[[File:Kolejka linowa pomysłu Adama Wiebego do transportu ziemi z Biskupiej Górki na bastion Przedmiejski, Wilhelm Hondius, 1644.JPG|thumb|Kolejka linowa pomysłu Adama Wiebego do transportu ziemi z Biskupiej Górki na bastion Przedmiejski, Wilhelm Hondius, 1644]]
 
[[File:Bastion Wiebego (tzw. Przedmiejski) podczas rozbiórki, około 1895 .JPG|thumb|Bastion Wiebego<br/>(tzw. Przedmiejski) podczas rozbiórki, około 1895]]
 
[[File:Bastion Wiebego (tzw. Przedmiejski) podczas rozbiórki, około 1895 .JPG|thumb|Bastion Wiebego<br/>(tzw. Przedmiejski) podczas rozbiórki, około 1895]]
'''ADAM WIEBE''' (Wybe, Wijbe; około 1590 Harlingen, Fryzja – 1652 Gdańsk), inżynier budownictwa wodnego. Od 1616 roku w Gdańsku, w 1624 i 1625 pracował w Warszawie, gdzie otrzymał tytuł inżyniera królewskiego. Mimo ofert pracy z Torunia, Elbląga i Rygi pozostał w Gdańsku na stałe. Projektował i budował obiekty inżynieryjne, urządzenia i maszyny (most przy [[KAMIENNA ŚLUZA | Kamiennej Śluzie]], akwedukt nad fosą miejską (Riedewand), doprowadzający wody [[KANAŁ RADUNI | Kanału Raduni]] do miasta, wiatraki, sieci wodociągowe, melioracje, pogłębiarki, koła wodne, dźwig itp.). W latach 1634–1637 nadzorował wraz z Cornelisem Janssenem prace regulacyjne ujścia Wisły. Był doradcą przy budowie mostu przez Wisłę w Toruniu. Brał udział w budowie [[FORTYFIKACJE | fortyfikacji]] Gdańska; w 1644 roku zbudowano linowy transporter do wywożenia ziemi ze zbocza [[BISKUPIA GÓRKA | Biskupiej Górki]], nad Kanałem Raduni i fosą do usypania nadszańca bastionu Góra, nazywanego odtąd jego imieniem (bastion Wiebego). W 1646 brał udział w budowie dekoracji na uroczyste powitanie w Gdańsku królowej polskiej Ludwiki Marii (przygotował mechanizm napędzający ruchome figury Atlasa i Herkulesa na bramie triumfalnej). Posiadał i dzierżawił nieruchomości w Gdańsku i okolicach. Zajmował mieszkanie służbowe przy wieży ciśnień, pod koniec życia w tzw. Domu Nadzorcy obok młyna przy Kamiennej Śluzie. {{author: GBU}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
'''ADAM WIEBE''' (Wybe, Wijbe) (12 VI 1584 lub 1590 Harlingen, Fryzja – 1653 Gdańsk), inżynier budownictwa wodnego,  [[MENONICI | menonita]]. Od 1616 w Gdańsku, do którego przybył wraz z żoną, Ursulą Margarethe (ur. 1587), w 1624 i 1625 pracował w Warszawie, gdzie otrzymał tytuł inżyniera królewskiego. Mimo ofert pracy z Torunia, Elbląga i Rygi pozostał w Gdańsku na stałe.<br/><br/>
 +
Projektował i budował obiekty inżynieryjne, urządzenia i maszyny: most przy [[KAMIENNA ŚLUZA | Kamiennej Śluzie]], akwedukt nad fosą miejską (Riedewand), doprowadzający wody [[KANAŁ RADUNI | Kanału Raduni]] do miasta, wiatraki, sieci wodociągowe, melioracje, pogłębiarki, koła wodne, dźwig portowy na [[OŁOWIANKA | Ołowiance]] itp., w 1633 opracował nowy układ zasilania wodą [[FONTANNA NEPTUNA | fontanny Neptuna]]. W latach 1634–1637 nadzorował wraz z Cornelisem Janssenem prace regulacyjne ujścia Wisły. Był doradcą przy budowie mostu przez Wisłę w Toruniu.
 +
<br/><br/>Brał udział w budowie [[FORTYFIKACJE | fortyfikacji]] Gdańska; w 1644 roku zbudowano linowy transporter do wywożenia ziemi ze zbocza [[BISKUPIA GÓRKA | Biskupiej Górki]], nad Kanałem Raduni i fosą do usypania nadszańca bastionu Góra, nazywanego odtąd jego imieniem (bastion Wiebego). W 1646 brał udział w budowie dekoracji na uroczyste powitanie w Gdańsku królowej polskiej Ludwiki Marii (przygotował mechanizm napędzający ruchome figury Atlasa i Herkulesa na bramie triumfalnej). Posiadał i dzierżawił nieruchomości w Gdańsku i okolicach. Zajmował mieszkanie służbowe przy wieży ciśnień, pod koniec życia w tzw. Domu Nadzorcy obok młyna przy Kamiennej Śluzie. {{author: GBU}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Wersja z 14:50, 4 wrz 2021

Kolejka linowa pomysłu Adama Wiebego do transportu ziemi z Biskupiej Górki na bastion Przedmiejski, Wilhelm Hondius, 1644
Bastion Wiebego
(tzw. Przedmiejski) podczas rozbiórki, około 1895

ADAM WIEBE (Wybe, Wijbe) (12 VI 1584 lub 1590 Harlingen, Fryzja – 1653 Gdańsk), inżynier budownictwa wodnego, menonita. Od 1616 w Gdańsku, do którego przybył wraz z żoną, Ursulą Margarethe (ur. 1587), w 1624 i 1625 pracował w Warszawie, gdzie otrzymał tytuł inżyniera królewskiego. Mimo ofert pracy z Torunia, Elbląga i Rygi pozostał w Gdańsku na stałe.

Projektował i budował obiekty inżynieryjne, urządzenia i maszyny: most przy Kamiennej Śluzie, akwedukt nad fosą miejską (Riedewand), doprowadzający wody Kanału Raduni do miasta, wiatraki, sieci wodociągowe, melioracje, pogłębiarki, koła wodne, dźwig portowy na Ołowiance itp., w 1633 opracował nowy układ zasilania wodą fontanny Neptuna. W latach 1634–1637 nadzorował wraz z Cornelisem Janssenem prace regulacyjne ujścia Wisły. Był doradcą przy budowie mostu przez Wisłę w Toruniu.

Brał udział w budowie fortyfikacji Gdańska; w 1644 roku zbudowano linowy transporter do wywożenia ziemi ze zbocza Biskupiej Górki, nad Kanałem Raduni i fosą do usypania nadszańca bastionu Góra, nazywanego odtąd jego imieniem (bastion Wiebego). W 1646 brał udział w budowie dekoracji na uroczyste powitanie w Gdańsku królowej polskiej Ludwiki Marii (przygotował mechanizm napędzający ruchome figury Atlasa i Herkulesa na bramie triumfalnej). Posiadał i dzierżawił nieruchomości w Gdańsku i okolicach. Zajmował mieszkanie służbowe przy wieży ciśnień, pod koniec życia w tzw. Domu Nadzorcy obok młyna przy Kamiennej Śluzie. GBU

Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii