POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚWIĘTY WOJCIECH

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/2/2c/1_Posterunek_kolejowy_Gdańsk_Święty_Wojciech.jpg
Posterunek kolejowy Gdańsk Święty Wojciech, położony na linii kolejowej numer 226, widok w kierunku stacji Gdańsk Olszynka, 2022

POSTERUNEK KOLEJOWY GDAŃSK ŚWIĘTY WOJCIECH, posterunek odgałęźny położony na obecnej dwutorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej numer 226 (Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny), na jej 4,2 kilometrze. Znajduje się pomiędzy stacjami Pruszcz Gdański a Gdańsk Olszynka. Swoją nazwą nawiązuje do dzielnicy administracyjnej Orunia – Święty Wojciech – Lipce, na której terenie jest położony.

Otwarty po II wojnie światowej. Był obsługiwany ze znajdującej się na posterunku nastawni oznaczonej skrótem SW. W okresie PRL zamknięty, ponownie otwarty w 2016 w związku z modernizacją linii kolejowej numer 9 (Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny), połączoną z przebudową linii numer 226. Rozebrano wówczas dawną nastawnię, a ruch na posterunku kierowany jest zdalnie ze stacji Gdańsk Olszynka przy pomocy komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Docelowo planuje się, aby był obsługiwany ze stacji Gdańsk Port Północny. Na posterunku znajduje się trapezowe przejście rozjazdowe pomiędzy torami linii dwutorowej. Zamontowana jest na nim sygnalizacja świetlna. Z uwagi na kursowanie po linii kolejowej numer 226 wyłącznie pociągów towarowych posterunek nie ma peronów.

Obok niego przebiega trasa S7, płynie rzeka Radunia, po jej drugiej stronie znajduje się ul. Niegowo.

Nazwę Gdańsk Święty Wojciech w latach 1954–1991 nosił nieistniejący już przystanek osobowy położony na linii kolejowej numer 9. PP

Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii